Profesinis orientavimas

Profesinio orientavimo tikslas – padėti asmenims sąmoningai rinktis jiems tinkamas švietimo ir užimtumo galimybes, sudaryti sąlygas įgyti karjeros kompetencijų, aktyviai kurti savo karjerą (t. y. visą gyvenimą trunkančią asmeniui ir visuomenei reikšmingų asmens mokymosi, saviraiškos ir darbo patirčių seką).

Karjeros kompetencijos – žinių, gebėjimų ir nuostatų apie save, mokymosi, saviraiškos ir darbo galimybes, karjeros sprendimų priėmimą, karjeros planavimą, derinimą su kitomis gyvenimo sritimis ir realizavimą visuma.

Ugdymas karjerai – yra prioritetinė profesinio orientavimo sritis.

Ugdymo karjerai tikslas – sudaryti sąlygas visiems mokiniams ugdytis karjeros kompetencijas (žinias, gebėjimus ir nuostatas apie save, mokymosi, saviraiškos ir darbo galimybes, karjeros sprendimų priėmimą, karjeros planavimą, derinimą su kitomis gyvenimo sritimis ir saviraišką), kurios yra svarbios norint sėkmingai pasirinkti mokymosi kryptį, profesiją ar darbo veiklą, pereiti iš mokymo aplinkos į darbo aplinką, darbo aplinkos viduje, taip pat tolesnei profesinei raidai ir mokymuisi.

Profesinis informavimas (įskaitant ir profesinį veiklinimą) ir profesinis konsultavimas papildo ugdymą karjerai, taip pat padeda asmenims spręsti konkrečius karjeros klausimus.

Profesinio informavimo tikslas – rinkti ir tvarkyti profesinio informavimo tikslinių grupių poreikius atitinkančią informaciją, padaryti ją prieinamą teikti kiekvienam asmeniui ar asmenų grupei, sudaryti sąlygas priimti racionalius profesijos rinkimosi ir karjeros projektavimo sprendimus, derinti saviraiškos ir individualius asmenybės tobulėjimo poreikius su darbo rinkos reikalavimais.

Profesinio veiklinimo tikslas – įgyti patyriminių su profesija, karjera ir darbo pasauliu susijusių žinių ir įgūdžių.

Profesinio konsultavimo tikslas – padėti išsiaiškinti mokinio stiprybes ir silpnybes, galimybes ir tikslus, įvertinti karjerai svarbius mokinio veiksnius.

Profesinis orientavimas vykdomas vadovaujantis šiais principais:

  • prieinamumo;
  • nešališkumo,
  • laisvo pasirinkimo ir asmeninės atsakomybės už karjeros sprendimus;
  • aktualumo.

Mokykla, vykdydama mokinių ugdymą karjerai:

  • įgyvendina švietimo ir mokslo ministro patvirtintą ugdymo karjerai programą;
  • organizuoja su ugdymu karjerai suderintas kultūrinę, meninę, pažintinę ir kitas veiklas bei neformalųjį švietimą.

Mokykla, vykdydama mokinių profesinį informavimą:

  • nuolat teikia visiems šią prieinamą paslaugą, kuri sudaro sąlygas asmeniui priimti racionalius profesijos rinkimosi sprendimus, planuoti profesinę karjerą derinant saviraiškos bei individualius asmenybės tobulėjimo poreikius su darbo rinkos reikalavimais.

Mokykla, vykdydama mokinių profesinį veiklinimą:

  • organizuoja veiklas, kuriose mokiniams padedama aktyviai pažinti įvairias užimtumo sritis, profesijų ypatumus ir karjeros galimybes, ugdytis profesinę motyvaciją bei planuoti būsimą karjerą. Šiam tikslui gali būti organizuojami vizitai, ekskursijos, skirtos pažinčiai su įvairiomis profesijomis, darbinės veiklos stebėjimas įmonėse, įstaigose arba virtualioje erdvėje, praktinis mokymas, įgytos patirties aptarimas bei kita veikla.

Mokykla, vykdydama mokinių profesinį konsultavimą (individualų ir grupėje):

  • sudaro mokiniams galimybes pažinti, įvertinti ir aptarti individualias savybes, galinčias turėti įtakos karjerai (mokymuisi įvairiose pakopose, darbui);

  • padeda spręsti karjeros problemas, susijusias su socialiniais, sveikatos, psichologiniais ir kitais veiksniais, arba pataria kreiptis į kitus švietimo pagalbos specialistus.

Profesinio orientavimo paslaugos teikiamos vadovaujantis šiais dokumentais: 

Asmenys, kurie yra atsakingi už profesinio orientavimo paslaugų teikimą Vilniaus Gabijos progimnazijoje.

  • Jurgita Bendoravičienė, pradinių klasių mokytoja metodininkė, karjeros specialistė,

el. p. jurgita.bendoravicieneprog@vilnius.eu;

  • Renata Macevičienė, etikos vyr. mokytoja, karjeros specialistė,

el. p. renata.macevicieneprog@vilnius.eu;

  • Rita Orlakienė, 5 d klasės vadovė, karjeros specialistė,

el. p. rita.orlakieneprog@vilnius.eu;

  • visų dalykų mokytojai ugdymą karjerai integruoja į ilgalaikius planus.

Naudingos nuorodos:

  • Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerija – smm.lt
  • Atvira informavimo, konsultavimo ir orientavimo sistema (AIKOS), kurios pagrindinis tikslas – teikti informaciją apie mokymosi galimybes Lietuvoje – aikos.smm.lt
  • Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros internetinė svetainė – mukis.lt 
  • Profesinio informavimo ir konsultavimo plėtra Lietuvoje bei Europoje – euroguidance.lt
  • Švietimo mainų paramos fondas – smpf.lt
  • Viskas apie studijas Lietuvoje – studijos.lt
  • Švietimo naujienos mokytojams – tinklas.lt
  • Švietimo portalas mokytojams – portalas.emokykla.lt
  • Jaunimo informavimas ir konsultavimas – zinauviska.lt 

Metodinės priemonės:

Idėjos ugdymo karjerai pamokoms ir veikloms“. Leidinys mokytojams ir ugdymo specialistams, dirbantiems su pradinių klasių mokiniais. Jame pateikiamos idėjos veikloms karjeros ugdymo ar klasės valandėlės pamokose. Pasiūlytas idėjas galima modifikuoti pagal klasės poreikį, rinktis pristatyti kitas profesijas negu nurodytos leidinyje.

Vaikas pasirinkimų kelyje“. Leidinys tėvams. Jame psichologė Sigita Novikovienė dalijasi profesine patirtimi ir žiniomis, kad tėvai galėtų praplėsti savo akiratį, norėdami prisidėti prie vaiko profesijos pasirinkimo.

Veiklų kalendorius

2024 m. balandžio mėn.
Pr A T K Pn Š S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
Iki susitikimo su knygos paaugliams „Daugiau niekada“ autore, skirto mokinių tėvams liko:
dienos
0
-4
valandos
0
-4
minutės
-4
-9
sekundės
0
-2

Idėjų bankas
Idėjų bankas
Rekomendacijos ir patarimai tėvams, kaip pasirūpinti vaikų saugumu
20 žingsnių vaikams ir paaugliams, kaip apsaugoti savo asmens duomenis internete